Monday, October 31, 2011

Nilai duit sekarang

Ibu saya mengeluh lagi.. (untuk kali yang ke berapa bu??)..hehhee. katanya sekarang pergi pasar bawak rm50 cuma dapat ikan dan sayur untuk makan ber 2, melepas laa ketam,sotong dan ayam berasak dalam raga merahnya. Saya kira ibu betul.. ya sangat betul! duit sekarang bagai hilang nilainya..seperti juga waktu.. hilang berkatnya. baru saja bukak telekung selesai zohor.. Asar menjenguk.. belum sudah menghambat anak tidur, sudah hampir pagi... segala-galanya pantas dan memburu kebijaksanaan menangkas kerja ditangan.



Berbalik al kisah duit dan nilainya, saya berkongsi sedikit nilai rm430 pada hari ini...
Dek marah sangat pada anai-anai yang menggogot rak TV kesayangan dalam bilik tidur, saya buang perabut itu. Saya beri upah rm10 kepada tukang angkat sampah kerana tolong saya buangkan benda tu. Hmm.. 10 sudah terbang. Habis??? takkan nak diselerakkan TV dan decoder atas lantai..? Saya lantas mencapai kunci kereta, dalam fikiran hanya terbayang Carrefour, tempat yang paling logik untuk fast and cheap solution!

Mengambil kira budjet yang ciput, rak yang simple dan mudah DIY, saya mengambil masa 15 minit memilih. Whamp! terpandang pulak rak kasut.. eh.. kat rumah masing-masing dah macam kaki lipan.. seorang ada berpuluh pasang kasut dan rak yang sedia ada seperti sudah ter cabut nyawa di henyak stok. Lihat! tak pasal saya membeli rak kasut pulak... melayang sudah rm250 utk 2 benda?? ohh..ini bukan perabut quality tinggi.. bukan dari kayu jati, or rosewood... ini hanya cheap board..malah mahal lagi chop board anda barangkali! Dalam pada itu, teringat saya akan kesengsaraan perabut DIY ini.. harus dipasang sendiri! Jawabnya.. hari minggu ke 2 baru siap! saya tanyakan bangla yang jaga bahagian perabut.. satu perabut pasang rm30 ringgit! Aduh! Bijak juga Bangla ni membina kekayaan atas kelemahan saya??? Oklah... janji siap dalam 20 minit! dua perabut upah RM50!

Sementara menunggu, saya meninjau kedai-kedai disini.. Rata-rata wanita.. padanla Carrefour ni seperti kebanjiran kosmetik,jamu, kerongsang, baju dan tudung! Tak ada lot yang kosong tanpa pengunjung biar pun hanya mencuci mata! Saya kuatkan iman dari terjebak membeli barang dagangan mereka. Tapi saya tewas bila melewati kedai Manjakaki.. kedai baruuu laaaaaaa!!! foot reflexsology 30 minit rm20! saya jengah ke dalam.. suasananya mcm Thai Odyssey di Bangsar Village.. arrh... ada ramai makcik-makcik berurut kaki! Oklah.. selamat kot... Harga untuk back massage 1/2 jam  rm30! Oii murah tu compared Thai Odyssey yang saya fikir sudah murah. Apa lagi.. melayang rm30 untuk picit main-main! Sudah 1/2 jam berurut saya masuk kedalam Carrefour, ingatkan dah siap.. Huh! masih terkial-kial memasang! Bosan menunggu, saya masuk ke Delifrance.. Tuna Croissant dan air pun duit melayang rm20! uih.. apa dah jadi ni.. air terjun Kota Tinggi pun tak mencurah lalu macam duit saya. 

Saya jenguk lagi ke dalam.. masih tak siap??!! bangla ni... berpesta apa?? saya sabarkan hati mendengar alasannya yang drill nya kehabisan bateri! Hm.. apa-apa lah Bahya..jangan sampai saya drill mulut awak yang kuat berborak tu! Dalam pada itu, seorang apek sempat mencuri saya untuk di jadikan rakan borak.. agaknya Ah Soh pilih barang lama sangat.. dia mula bercerita tentang perabut sekarang."perabut sekalang banyak teruk, dulu zaman saya itu kayu lebey-lebey kita kasi buang bakar. tapi sikalang olang buat perabut. kasi angkat mesin sambung itu kayu lepas tu kasi cat bagi cantekkk, olang sikalang mau beli balang (barang) dengan halga murah, tapi penjual mana mau lugi! itu pasal mereka jual itu serpih kayu bikin barang.. kita pakai itu barang bolom 2 bulan sudah lekok.. sulah cabut itu kulit!"

Saya mengangguk kepala.. ada benarnya kata Apek Tongsan ni.. "Itu hali saya beli almari plastik aa.. manyak murah  untuk bibik saya.. tapi aaa.. bibik saya cakap.. uncle.. ini almari manyak susah aaa..ronggeng sana..ronggeng sini! haiyaa.. "... hahhahaa..tergelak saya!.. Yelah Bik, apek tu pun takkan nak bagi kamu perabut jati kot!! itu apek pun mau kaya... pakai sajalah almari instance yang goyang tu!

Penat borak dan menunggu, saya pusing-pusing farmasi.. aduh! inilah kelemahan saya.. Pharmacy! bak kata suami saya.. Hobi mama bukan membaca..tetapi membeli bahan bacaan, begitu juga vitamin! bukan makan, tapi nak beli..! Maaf, saya tewas lagi pada Vitamin C dan Mineral Redoxon, Lip Balm dan Nivea sunblock..(Oh! Sunblock ini untuk si suami.. pagi tadi dia mengomel katanya kulit dah hitam macam kontraktor buat longkang.. haiii suami.. siapalah suruh awak terpacak menebas bola di padang Golf tengahari panas gedengang! karpet basah pun boleh kering.. inikan pulak kulit!).. sudahnya melayang hampir rm70 ringgit di sini!

Oh...saya memang boros! mujurlah saya cuma Exec cabuk yang gaji nya hanya cukup makan.. kalau la saya tai-tai.. mungkin sudah saya borong kesemua barang dalam Carrefour ni sementara menanti rak TV dan kasut yang berjam minta dipasang.

Melihatkan hasil torehan saya hari ni.. saya tak mampu berkata apa..melainkan berharap saya tidak kemana-mana lagi sekurang-kurangnya untuk 24 jam dari sekarang... apa yang saya dapat??? "Amboiiiiii!!!!" itu saja SMS dari suami melihat jumlahnya!!!
Inilah rupanya rak budjet tu! Tak apalah, as long i can watch the travel channel dan play my Nat King Cole in this small square room..kira sudah menepati piawai saya.. ! :)

No comments:

Post a Comment